Lalenin Bahçesi

Bir kırmızı Lale işte.
Kitap okumayı, sohbeti, sinemayı, İstanbul'u ille de Üsküdar'ı sever. Olmazsa olmazları ailesi, Zuz, Cancan ve denizdir.
Çok şiir okumaz ama okursa Atilla İLHAN ve Orhan VELİ okur. Paylaşmazsa görmüş gibi okumuş gibi hissetmez kendini...

16 Temmuz 2013 Salı

Cehennem

Bu sabah,doğalgazcılar gözlerini bizim evin kapısında açtılar,saat tam tamına sekizdi...Sayaçlar değişiyormuş. Gece de çok geç yatmıştım,biraz uyurum diyordum ama maalesefki başka bahara kaldı.Herkes uyuyor tabi,apartman bile uyuyordur ama bir zil çalınacaksa o zil mutlaka bizimkidir. Kocam tam ortada ya ondan diye bir fikir üretiyor ama sanmam bu bize Murpy'nin bir oyunu....

Dün akşama kadar kitap okudum. Cehennem/Dan Brown...Bir gece önceden başlamıştım ve şimdi 300.sayfadayım. Bu kitabı buraya kadar okuduktan sonra şöyle yorumlayabilirim daha okunacak 200 küsur sayfa kalmasına rağmen... Sanat tarihi eserleri arasında kaçmaca kovalamaca....Bu kovalamaca sırasında bu eserler hakkında bilgilerde var...Tuncay Hocam toprağı bol olsun,sanırım bayılırdı bu kitaba...yalnız Dan Brown üstadın yerinde olsaydım,bu kitabın son sayfalarına adı çokça geçen bu eserlerin resimlerini koyardım. Bir iki tane süsleme niyetine konulmuş ama Salvador Dali'nin Cennet-Cehennem-Araf eskizlerini  aralara bolca serpiştirirdim...hadi meraklı okuyucu mesela bendeniz gibiler araştıra maraştıra okur ya da İstanbul'da yaşayanlar önceki yıl gelen Dali Sergisini gezmiştir,''İlahi Komedya''yı okumuştur.Yoksa bu işi  okuyucunun hayal gücüne  bırakmak biraz garip oluyor.Ama kitabın baş kişilerinin kaçtıkları,kovalandıkları ''Vasari Koridoru''nu görsen mesela ya da arkasına saklandıkları heykeli,arayıp durdukları maskeyi gözünde canlandırmak yerine aha da bu dense ...Mesela  Dante; Beatrice Beatrice der durur acaba nasıl biridir  görsen nası dadından yinmez di mi?)) İşte ben işte ben canımdan aziz okuyucu ben bunu sizin için yaaptım:))
Şimdi eğer kitabı okumadıysanız ve de okuyacaksanız ahan da size kıyağım:))

 Sandro Botticelli tarafından yapılan La Mappa dell'İnferno (Cehennemin Haritası) ...cehennemin katmanları...Dante,cehennemi bir huni olarak düşünmüş ve en alt katmana kibirlileri yerleştirmiş.

''İlahi Komedya'' da Dante'nin tarif ettiği cehenneme en benzeyen resim olarak bilinir.




 Üç gölge,ortadaki heykele dikkatli bakın ne kadar tanıdık...
 "Langdon'un bu tabloda daha önce defalarca gördüğü gibi Malebolge'nin dokuzuncu hendeği, bacakları topraktan dışarı doğru çıkan, yarıya kadar tepetakla gömülmüş günahkarlarla doluydu.
 Veba maskesi
 "Dante'yi Floransa surlarının dışında elinde bir İlahi Komedya baskısını tutarken gösteren Michelino'nun ikonik freski... Geri planda teraslı Araf Dağı cehennem kapılarının üzerinde yükseliyor"



(Tablo şu an daha çok II. Duomo olarak da bilinen Floransa'daki Santa Marina del Fiore Katedralinde asılıdır.)

 Dünyanın en uzun yaya köprüsü
 Vasari Koridoru...Langdon ve Sienne bu koridorda az koşmadılar:)Vasari Koridoru 1564 yılında Grandük I. Cosimo'nun emriyle Giorgio Vasari tarafından yaptırılmıştı. I. Cosimo Pitti Sarayı'ndaki evinden Arno Nehri'nin karşısındaki Vecchio Sarayı'ndaki ofisine güvenli bir geçiş amacıyla bu koridoru yaptırmıştı. Günümüzde Uffizi Galerisi'nden taşan Nadir tablolara ev sahipliği yapmaktadır.

 
Beş Yüz Salonu (il Salone dei Cinquecento)


Duvarlardan bir taraf Leonardo da Vinci diğer taraf ise Michelangelo tarafından resmedilmişti. Asma tavan ise Vasari'nin resimleriyle süslenmiş.

 "Damien Hirst'ün tartışmalar yaratan eseri Tanrı Aşkına, Vasari'nin ünlü İl Studiolo'sunda sergilendiğinde büyük bir heyecana neden olmuş ve  çok tepki toplamış.Bu, platinden gerçek ölçülerde bir insan kafatası. Üstü  tamamıyla birbirine çok yakın işlenmiş sekiz bin elmasla kaplanmış.... Kafatasının  göz çukurları ışık ve canlılık saçıyor etrafına..., yaşam ve ölüm -güzellik ve korku gibi zıt sembollerin kafa karıştırıcı birlikteliğini anlatır...
 "Birbirine sarılmış iki sevgili heykeli. Langdon ve Sienna bu heykelin arkasında saklandılar."

 Ölüm Maskesi - Dante Alighieri



"Ölüm maskeleri 1500'lü yıllarda çok yaygındı. Bir insan öldükten birkaç dakika sonra yüzünün alçısı alınarak yapılırdı....


 Dante'nin ilk kez dokuz yaşında görüp aşık olduğu Beatrice

Ben ancak bu kadar resim alabildim buraya siz okurken merak ettiğiniz her şeyin resmini bulabilirsiniz.Çünkü tüm mekanlar ve adları geçen sanat eserleri gerçek.


Hayde ben gidip kaldığım yerden devam edeyim.

7 yorum:

  1. Çok severek okudum ve aynı yorumları eşime sıralamıştım: )

    Hayırlı ramazanlar : )

    YanıtlaSil
  2. :)) 107.ci sayfadayım. Tabii işten güçten zaman fazla kalmıyor okumaya bu aralar. Ama Dan Brown' u her zaman soluksuz okumuşumdur. Öpüp kaçayım ;)

    YanıtlaSil
  3. Ben de meraktayım ama Savrulanlar'ı okuyorum şimdi, okudun mu bilmem Esmahan Aykol'un polisiye olmayan tek romanı çok beğendim, sonra da Cehennem'i okuyacağım, zaten bu güzel anlatımdan sonra okumalı bence ...

    YanıtlaSil
  4. Okurken aynı ihtiyacı hissetmiştim ben de ,kesin kitabın bir yerlerine koymuştur diyerek karıştırmıştım. Eksikliği gidermişsin ,
    Ellerine sağlık Lale Ablacım

    YanıtlaSil
  5. Lalem, senin bu yazın fotoğraflar rehber niteliğinde oldu,
    kitap elinde okuyanlara senin blogun adresini verdim,
    bu bilgileri görünce mutlu oldular,
    Ben daha başlamadım, boş koltuk elimde,
    sevgiler öpücükler

    YanıtlaSil
  6. Bende kitabın son sayfalarındayım. Resimler benim içinde çok iyi oldu. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  7. Her gün biraz biraz ziyarete başlıyorum Lale abla, özledim hepinizi:)
    Cehennem kitabı ile ilgili açıklamaların çok güzel, doğrusu Dan Brown okumamıştım ama bu kitap sanatla dopdoluymuş o zaman ban ada uyar elbette ama işte bekleyen onca kitap ne olacak galiba bu da sırasını bekleyecek;))
    Öpüyorum, sevgiler yolluyorum...

    YanıtlaSil

içinizden geldiği gibi yorumlayın ama unutmayın ki keser döner sap döner gün gelir hesap döner:))