Lalenin Bahçesi

Bir kırmızı Lale işte.
Kitap okumayı, sohbeti, sinemayı, İstanbul'u ille de Üsküdar'ı sever. Olmazsa olmazları ailesi, Zuz, Cancan ve denizdir.
Çok şiir okumaz ama okursa Atilla İLHAN ve Orhan VELİ okur. Paylaşmazsa görmüş gibi okumuş gibi hissetmez kendini...

22 Aralık 2009 Salı

Yeni yıl gelirken- kokinalı yıllar

Her yıl, yılbaşı yaklaşırken mutlak bir kokinalı yazı yazmışım. Bu yıl da, yazayım yazayım derken Leylak Dalıcım koymuş bile kokinaları sayfasına. İlk kokinalı yazımı 2006 da yazmışım, acemilik bi kokina resmi bulamamışım, evdekileri çekip koyamamışım. Ataletim canım benim yetişmiş imdadıma ve kendi kokinalarını resimleyip benim için koymuş. Bknz aşağıdaki resim.Ve yazısını şöyle bağlamış, kokina resimlerini koyarken...



.


üstteki resim ne alaka derseniz..
dikkatinize ve affınıza sığınarak..
yılbaşı sözü bir kez de olsa geçti.. yazıda..
e bi de lale.. bulamamış bir kokina resmi.. ben de yardımcı ''oliiim'' dedim.. =))
bu arada kokina ne demek var mı bilen??.



İşte 2006 da yazdığım kokinalı yazı.
Ben yeni yılın geldiğini önce köşe başlarında , çingenelerin kokina satmaya başlamasından anlarım. Doğada yetişen bir bitki değidir. Dikensi bir bitkinin dallarına , diğer bir bitkinin kırmızı meyvalarının bağlanmasından oluşur. Adını rumca kırmızı anlamına gelen kokino dan alır. Ben küçükken anneme - anneee bak seni kandırmışlar, bu kırmızı şeyleri buraya iple bağlamışlar derdim:))). Annem onlara yılbaşı gecesi kar görüntüsü vermek için pamukla süslerdi. Yeşil yapraklar arasında küçük kırmızı meyveler ve uçlarında minik minik pamuklar , bayılırdık .


Şimdi yılbaşı ağaçları süslüyoruz. Sanıldığının aksine bunun hiçbir dinle ilgisi yoktur. Bir pagan geleneğidir. Yalnız bu yıl dikaktimi çeken bir şey var. İstanbul çoktan hazırlanmaya başlardı, yeni yıla bu günlerde. Vitrinlerde , sokaklarda bu coşkuyu göremiyorum. Halbuki ayrı bir zevktir o. Sokağa çıktığınız da o görüntü, ister alış veriş yapın , ister yapmayın insanın içine umut doldurur. yeni yıl hep yeni umutlarla gelir ya. Umudumuz kaybolmasın hiç.

Ne zahmetli bir iştir kokina yapmak, o dikenli bitkinin dallarına o minik kırmızı topcukları bağlamak.Kokinayı pazarlıksız almam, öyle hoşuma giderki kokina pazarlığı yapmak.Gider gibi yapınca arkamdan satıcı kadının gel kız gel diye bağırması, gülüşmemiz...

Ne zaman bir çingene kadının elinde kokina görürseniz anlayın ki, yeni yıl yaklaşmakta. Eğer evinize kokina laıp götürürseniz ve ertesi yıl yeniden sokakta kokina satıldığını gördüğünüzde sizinki de hala yeşilse ; kırmızı boyalı , yeşil pancurlu bir eviniz olacak demekmiş:))))

Bizim ev hiç kokinasız olmadı. Annemin favori dekorasyon malzemesiydi. Yılbaşı akşamı mutlaka minik pamuklar koyar, üstüne kar yağmış görüntüsü verirdi. Sonrada girişteki büyük yer vazosundaki yerlerini alırlardı . Hiç sararmadan aylarca durabilir çünki.Gelenek bu ya ben de girişteki büyük yer vazosuna koyarım hehehehe.

Eeee hadii almadınız mı? hala kokinaları. Bu yıl İstanbuldan Adana'ya bile gitmiş kokinalar. Duydun mu?? Dilaracım...

düzenleme: Dün akşam Yule idi. yani kış dönümü yani Anneannemin deyimiyle gün dönümü. Eski Türkler yılbaşı olarak kutlarlarmış. Ne yalan söyleyeyim bu güne yule dendiğini pagan kültürüne çok meraklı olan Naziş'den öğrendim. Geçen gece Muazzez İlmiye Çığ ağaç süslemenin tamamen türk pagan adeti olduğunu sonradan hristiyanlar tarafından benimsendiğini anlattı.

11 yorum:

  1. Sevgili Lale,
    Ben bu bitkilere baylıdım da adının kokina olduğunu bilemzdim.Adı en az kendisi kadar güzel. Karşı m komşumuz olan ciciannemler kokinasız girmezlerdi yeni yıla. Görür görmez ben de alacağım mutlaka.Ama ben inanır mısın bilmem,İstanbul'da hiç rastlamadım kokinaya. Dikkat mi etmedim acaba.Ama bayıldım adına.Bir kez daha söyleyeyim KOKİNA. :)))

    YanıtlaSil
  2. Ne tesadüf biz de kokinayı konuştuk bugün bir arkadaşımla...

    YanıtlaSil
  3. Lale Abla, harika yine..benim için acaip öğretici oldu okuduklarım...ben ayrı iki bitki olduğunu hiç düşünmemiştim..ne garip bunca yıldır merak bile etmemişim, alıp incelememişim...al sana 33'ünde hayat bilgisi..kokina hayat değil midir yani???
    İlk paragraflarda pagan geleneğinden bahsedince Teke Tek de Muazzez İlmiye Çığ'ı izledi mi acaba Lale Abla diye kendi kendime düşünürken en altta zaten yazmışsınız, pek komik oldu..ben izlemedim ama okudum..peki siz nehir söyleşisini okudunuz mu Muazzez İlmiye Çığ'nın, okuyun, bence çok keyif alırsınız....
    Hafta sonu evim kokinalarla dolacak, karlar yapacağım ben de pamuktan sonra...bir "küçük mutluluk" hediye ettiniz bana, teşekkür ederim...

    YanıtlaSil
  4. nice yıllara lale abla

    sevgimle :) temel

    YanıtlaSil
  5. Kokina (kokkina) Yunanca "kirmizi" demek. Bu da aslinda Rum'larin noel suslemelerinden bizim begenip benimsedigimiz bir yilbasi suslemesi :)

    Benden de sevgiler.

    YanıtlaSil
  6. sevgili lale,
    kuzenim çoban yıldızı zühre gibi ben de buna kokina dendiğini bilmiyordum biz yılbaşı çiçeği derdik, 1 kelime daha öğrendim sayende...
    sevgiler

    YanıtlaSil
  7. yazınız çok güzelmiş, ben de çok severim kokinaları. eni yıl yeni umutlar, yeni yıl havasını çok seviyorum.

    YanıtlaSil
  8. Sevgili Lale,
    Geçmişten gelen bazı hatıraları(annenizin)geçmişte bize ait gelenekleri yaşatmayı bende
    severim.Antika merakım (olur lomaz her eskiyi sevmem)burdan geliyor sanırım.Bize ait güzellikleri onları hiç görmeyecek nesillere tanıtmak geçmişle bağlarımızı koparmamak beni mutlu kılıyor.Sevgiyle kalın.

    YanıtlaSil
  9. Bayıldım ben bu kokinalara... Bizim evde de vardı bir zamanlar dekor olarak ama almalı hemen, yeniden...

    YanıtlaSil
  10. lalem o resimdeki çify kuğu her seferinde beni gülümsetiyor.. hatta ne zamanlardı onlar diyorum..
    seni çok seviyorum sıcacık dostum..=)
    sevgilerimle..

    atalet..

    YanıtlaSil
  11. Ben daha denk gelmedim kokinalara:(
    Bekliyorum oysa:)

    YanıtlaSil

içinizden geldiği gibi yorumlayın ama unutmayın ki keser döner sap döner gün gelir hesap döner:))